دوشنبه ١٩ آذر ١٣٩٧
نرم افزار گلستان

 
اسناد بالادستی
اوقات شرعی
اوقات شرعی

ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
 
متن تصویر:
[عضویت]
اخبار > مهارت های مقابله با استرس


نسخه چاپي      ارسال به دوست    

   مهارت های مقابله با استرس

 
    

مهارت مقابله با استرس

 

در دنیای امروز، همواره با تغییرات وسیع و پیچیده ای مواجه ایم که به افراد فشارهای روحی و روانی وارد می کنند. میزان استرس اگر بیش از حد و طولانی باشد، بر زندگی و عملکرد ما تاثیر منفی گذاشته و مشکلات جدی و زیادی ایجاد خواهد کرد. بسیار مهم است که بتوانید استرس های زندگی را بشناسید و از روش های مقابله با آنها استفاده کنید.

ویژگی های افراد مقاوم به استرس

تحقیقات گسترده ای پیرامون شخصیت های مقاوم به استرس انجام گرفته است. هر یک از تحقیقات توانسته است برخی از ویژگی های افراد مقاوم به استرس و شخصیت های آسیب پذیر را شناسایی کند.

ویژگی اول: افراد مقاوم به استرس ” احساس کنترل ” دارند. این افراد باور دارند می توانند مسیر زندگی خود و بسیاری از رویدادها و حوادث مربوط به آن را کنترل کنند.

ویژگی دوم: افراد مقاوم ” احساس تعهد و مسئولیت ” دارند. این گونه افراد در برابر فعالیت ها و اقداماتی که انجام می دهند خود را مسئول می دانند.

ویژگی سوم: افراد مقاوم ” احساس مبارزه طلبی و چالش جویی ” دارند. آنها باور دارند برای کسب موفقیت در زندگی، داشتن روحیه مبارزه طلبی لازم است. هم از این رو نه تنها از فشارها، چالش ها و تعارضات ناشی از زندگی نمی هراسند، بلکه آنها را به منزله فرصت هایی می دانند که زمینه رشد و تعالی را فراهم می سازند.

ویژگی چهارم: افراد مقاوم دارای ویژگی ” شاد زیستن ” هستند. این گونه افراد، حتی هنگام مواجه با ناکامی ها، روحیه شادابی و بذله گویی را از دست نمی دهند. آنان نگرشی شاد و خوش بینانه به زندگی دارند، فردا را بهتر از امروز می دانند و امروز را لذت بخش و شادی آفرین ارزیابی می کنند. این ویژگی موجب گسترش روابط آنان با دیگران می شود. زیرا، دیگران آنها را قابل اعتماد، فوق العاده و دوست داشتنی می دانند.

ویژگی پنجم: افراد مقاوم، توانایی ابراز وجود دارند. آنان به راحتی می توانند خواسته ها، نظرات و تمایلات خود را ابراز نمایند و از واکنش های دیگران هراسی ندارند.

روش های کاهش علایم و نشانه های استرس

برای کاهش علایم و نشانه های استرس می توان از دو روش زیر استفاده کرد:

1- تنفس شکمی:

هنگام استرس تنفس راحت مختل می شود. این مسئله سبب می شود میزان اکسیژن در خون کاهش یابد و عضلات منقبض شوند. در این حالت با استفاده از تنفس شکمی، نفس تان را بیرون بدهید. سپس با بیرون دادن شکم، نفس عمیق بکشید، برای این کار می توانید دم و بازدم را با شمردن اعداد یک تا ششانجام دهید.

2- آرام ساختن عضلات:

در این روش می توان با دراز کشیدن یا نشستن روی صندلی عضلات بدن را منبسط و منقبض کرد. انقباض را می توان از ماهیچه های پا و ساق شروع کرد وکم کم به تمام نقاط بدن رسید.

 

 


      

 

گروه خبری :بهداشت روان    1395/11/27 ساعت :٠٨:٤٢     تعداد نمایش:285    کد خبر:١٠٨٥٨

 







.Copyright © 2015 Farzanegan Semnan University fguSemnan.ac.ir.  All rights reserved